شرکت دل حدود چهل سال است که فعالیت دارد، ایدهٔ این شرکت در یکی از دانشگاه های تگزاس مطرح و توسعه داده شد و حالا به عنوان یکی از غول های صنعت دیجیتال به حساب می آید. سوالی که برای کاربران مشتاق زمینه ی دیجیتال ممکن است پیش بیاید این است که این شرکت چگونه توانست از یک ایده ی دانشجویی به یک شرکت جهانی تبدیل شود؟
تاریخچه شرکت دل
شرکت دلی که ما هم اکنون آن را میشناسیم در اصل حاصل ترکیب شدن دو شرکت بزرگ دل و EMC ، در سال ۲۰۱۶ است. شرکت EMC یکی از بزرگترین سازمان های خصوصی در حوزه داده و فضای ذخیره سازی دادهها که از همان ابتدا همکاری های زیادی با شرکت دل داشته است.
یکی از مهمترین مأموریتهایی که مایکل دل برای خود تعریف کرده بود، ارائه سیستمهای سفارشی سازی شده به مشتریان به صورت مستقیم (بدون نیاز به واسط) بود.

مایکل دل، موسس شرکت دل چطور کار خود را شروع کرد؟
سال ۱۹۷۹ ریچارد اگان و راجرد مارینو، دو هم اتاقی در دانشگاه به دلایلی از کار قبلی خود استعفا داده و در شرکت EMC مشغول به کار شدند. این تغییر یک پیش زمینه ای بود برای این دو دانشجو، هم به صنعت دیجیتال وارد شدند و هم با شرکت EMC آشنا شدند. طی چندین سال بعد، مایکل دل، به طراحی سیستم های کامپیوتر شخصی پرداخت تا سال ۱۹۸۴ که به این نتیجه رسید در این صنعت کمبودهایی وجود دارد و خواست در زمینه ی تکنولوژی و طراحی سیستم ها به طور جدی فعالیت داشته باشد، به همین دلیل از خوابگاه انصراف داد تا بتواند وقت بیشتری بر روی ایده های خود بگذارد.
۱۹۸۷ اولین سیستم دل معرفی و به بازار عرضه شد. به همین روال شرکت دل به صورت رسمی به عموم معرفی شد و اولین دفتر رسمی آن در آمریکا تاسیس گردید.از سال ۱۹۸۸ تا تا حدود ۱۹۹۵، شرکت دل به مرور بیشتر مورد توجه قرار گرفت و در بسیاری از کشورها محصولات آن در بازارهای معتبر به فروش میرسید. با توجه به گسترش و توسعه روزانه ی شرکت، یک مراکز تولید محصولات دل در کشور ایرلند، اروپا، آفریقا و حتی کشورهای آسیایی مانند ژاپن… نیز تاسیس شد.

در این بین اولین نمایندگی رسمی دل در کشورهای آسیایی مانند مالزی نیز تاسیس شد.
تا سال ۲۰۰۱ شرکت دل جا پای خود را در صنعت بیشتر از قبل محکمتر کرد و دفاتر نمایندگی رسمی بیشتری در کشورهای چین، برزیل، آمریکا لاتین و… تاسیس کرد. سال ۲۰۰۱ شرکت به عنوان اولین ارائه دهنده سیستم های کامپیتری در دنیا، اولین شرکت ارائه دهنده محصولات Intel-based در آمریکا شناخته شد. همچنین در همین سال بود که یک قراداد همکاری بین دل و MEC بسته شد تا بتوانند با هم مشکلات مربوط به محیط ذخیره سازی داده ها را با استفاده الز فضاهای ابری ذخیره سازی رفع کنند.
در سال ۲۰۱۳ مایکل دل با شررکت سهامی سیلور لیک توانست شرکت دل را از سهامداران بخرد تا برای اجرای استراتژی های خود اختیار عمل بیشتری داشته باشد. به دنباله ی این تحولات نرخ رضایت مشتری این شرکت به بالاترین حد رسید.
سال ۲۰۱۶ دو شرکت دل و EMC با هم ترکیب شدند. بسیاری از افراد این اتفاق را به عنوان یکی از بزرگترین معامله صنعت فناوی نامیدند.
استراتژی کل شرکت DELL
“تمرکز بر مشتریان و درک نیازهای آنها یکی از اصول اساسی ما است.” این جمله نقل قولی است از مایکل دل که از آن میتوان استراتژی اصلی شرکت را تا حد زیادی حدس زد. مایکل دل، از همان ابتدا بیشتر تمرکز خود را بر روی جلب رضایت بیشتر مشتریان و کاربران گذاشت. در این راه سرمایهها و هزینههای زیادی توسط این شرکت صرف شده است.
از دیگر عاملهای اصلی در استراتژیهای این شرکت، تمرکز بر فناوریهای جدید است تا حدی که کارن کوئین، مدیر بازاریابی جهانی دل گفته است “ما به دنبال ایجاد تجربیاتی هستیم که ارزش واقعی برای مشتریان ما ایجاد کند و به آنها کمک کند تا به موفقیت برسند.”

استراتژی های اصلی شرکت دل
-
مدل تجاری مستقیم به مشتری (Direct-to-Customer):
یکی از استراتژیهای برجسته شرکت دل، فروش مستقیم به مشتریان است. این رویکرد این امکان را میدهد که بدون نیاز به واسطه ارائه دهنده محصول، با مشتریان خود ارتباط کنند. این امر باعث کاهش هزینهها میشود.
-
نوآوری و فناوریهای جدید:
این شرکت در زمینههایی مانند فضای ذخیرهسازی ابری، هوش مصنوعی، و اینترنت اشیا (IoT) سرمایهگذاری کرده تا به مشتریان خود راهحلهای به روز و کارآمد ارائه دهد.
-
مشارکت و همکاریهای استراتژیک:
دل با شرکتهای دیگر همکاریهای استراتژیک دارد تا بتواند راهحلهای کاملتری را به مشتریان خود ارائه دهد. این همکاریها به دل امکان میدهد تا در بازارهای مختلف حضور قویتری داشته باشد و از فناوریهای پیشرفتهتر استفاده کند.
Stopped by 76kcom on a whim. Pretty neat layout, and it kept me entertained. Have a look, you might like it: 76kcom